Elmélked- és sport egy görögkatolikus pap tollából

Elmélked- és sport egy görögkatolikus pap tollából

Szent Efrém fohásza (5. rész) - az állhatatosság

2021. március 11. - obbagy.laszlo

Szír Szent Efrém a 4. század jelentős teológusa volt, akinek egy imáját a nagyböjt imádságának is szoktak nevezni. A legtöbb böjti szertartásunk végén elimádkozzuk ezt a fohászt, mely hozzám is igen közel áll, ezért egy hét részes sorozat keretében erről az imádságról fogok néhány gondolatot megosztani (részben saját gondolatok lesznek, de segítségül hívom Alexander Schmemann – Olivier Clément: A nagyböjt és a húsvéti titok című könyvét is). Tartsanak velem – nem miattam, s nem is azért, mert olyan „mélyenszántó és világmegváltó” gondolatokat fogok klaviatúrára vetni, sokkal inkább az imádság tartalma miatt érdemes! Ezek az elmélkedések nem lesznek hosszúak, s házifeladatokat is tartalmaznak majd, amiket természetesen behajtani nem fogok. Áldott lelki hangolódást kívánok Mindnyájuknak!!

efrem.jpg

„Életem Ura és Uralkodója! Ne engedd hozzám a jóra való restség, könnyelműség, pénzvágy és megszólás szellemét! Ajándékozd inkább szolgádnak a józanság, alázatosság, állhatatosság és szeretet lelkét! Igen Uram, Királyom! Add meg, hogy megismerjem bűneimet és meg ne ítéljem felebarátomat, mert áldott vagy örökkön örökké. Amen.”

 

Lassan eltelt egy hét is azóta, hogy a legutóbbi résszel jelentkeztem; hálásan köszönöm, hogy türelmesen kivárták a mai elmélkedést. Ez azért is jó és üdvös, mert ma épp a türelemről lesz szó. A józanság és alázatosság után az állhatatosság a harmadik erény, de ezt csak a magyar fordítás kapta így el, én magam is meglepődtem, amikor több helyen azzal szembesültem, hogy tulajdonképpen a türelemről van itt szó.

„Adj Uram türelmet, de rögtön!” – bizonyára sokan ismerik a viccet. Azt hiszem, ebben a rohanó és eredménycentrikus világban nagy érték, de igen komoly kihívás türelmesnek lenni, pedig nagyon fontos erényről lenne szó. Szent Pál apostol is több helyen buzdít a türelemre, de a legjobb történet, talán mondanom sem kell, a Megváltó Krisztusé, aki nem kiverte a szögeket az Őt keresztre szegezők kezéből, nem is futott el az Őt leköpdösők elől, hanem méltóságteljesen, béketűrően elviselte a kínszenvedést, a Passiót. Azt hiszem, fel van adva a lecke mindnyájunknak. Amikor három hét múlva olvassuk majd a szenvedéstörténetet a Bibliából, jusson eszünkbe, Krisztus mit állt ki értünk, s mi vajon hogyan állunk a türelemmel? Vajon mennyire vagyunk türelmesek most, mikor egyesével engednek be minket a gyógyszertárba vagy a postára? Mennyire vagyunk türelmesek, ha néhányan előttünk állnak a boltban a húsos standnál? Mennyire vagyunk türelmesek, mikor a lányunk sokáig tollászkodik a fürdőszobában? Mennyire vagyunk türelmesek, amikor hiába regisztráltunk már hónapokkal ezelőtt, még mindig nem kaptuk meg azt a nyavalyás védőoltást? Egyáltalán, mennyire vagyunk türelmesek kivárni a járvány végét?

turelem.jpg

Ezeket a kérdéseket mind tegyük fel magunknak. A türelmetlen ember mindenkivel szemben közömbös – kivéve önmagát -, ezért azt akarja, hogy az élet itt és most sikerüljön. Ám ne higgyük, hogy a Mennyország kapuján hamarabb léphetünk be, ha türelmetlenek vagyunk. Jézus azt mondja, hogy „aki kitart mindvégig, üdvözül”. Az Apostolok Cselekedeteiben pedig ezt olvassuk: „Szükséges sok megpróbáltatáson keresztülmenni, hogy bejussunk az Isten országába”. A szent atyák Szent Pál apostol szavaival sarkallnak bennünket: „..mindaz amit most szenvedünk, nem mérhető össze a jövendő dicsőséggel, amelyet Isten azoknak készített, akik őt szeretik.” Bátorítanak bennünket az ígérettel: „a fáradozás rövid ideig tart, a pihenés viszont örökké”. A türelem, amikor tiszta, átalakítja és megújítja a lelket, mint ahogy az egyik ókeresztény atya mondja: „Mint a viasz, amelyet hogyha nem melegítenek a tűzben egészen puhává, nem lesz képes a pecsét lenyomatát befogadni, éppen úgy az ember sem lesz képes megkapni a Szent Lélek pecsétjét, hogyha nem lesz megpuhítva a megpróbáltatások, az aszketikus fáradozások, a betegségek, a szenvedések, valamint a kísértések tüzében.”

Isten nem azért türelmes, mert „elnéző”, hanem mert mindennek, ami csak létezik, látja a mélységét, mert a dolgok belső valósága, amit mi vakságunkban nem látunk, fedetlenül áll előtte. Minél inkább közeledünk Istenhez, annál türelmesebbé válunk, és annál inkább azzal a végtelen tapintattal fordulunk az összes létező felé, amely Istennek sajátos tulajdonsága.

Van még egy sajátos tulajdonsága Istennek, a szeretet, erről, ami egyben az utolsó erény Szent Efrém imájában, a jövő héten lesz szó. Addig is a home office: tudatosan igyekezzünk még inkább türelmesnek lenni!!!

Mindenki vigyázzon magára és egymásra, találkozzunk jövő héten is!

a_szeret_turelmes-1.jpg

Az elmélkedések korábbi állomásai:

Szent Efrém fohásza (1. rész) - a jóra való restség és a könnyelműség

Szent Efrém fohásza (2. rész) - a pénzvágy

Szent Efrém fohásza (3. rész) - a megszólás

Szent Efrém fohásza (4. rész) -a józanság és az alázatosság

A bejegyzés trackback címe:

https://lacusatya.blog.hu/api/trackback/id/tr4016457980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meg nem értett 2021.06.08. 10:55:23

"Ne engedd hozzám" , "ajándékozd" és "Add meg". Hol van az ÉN szerepe az életünkben? A szabadságunkat egy hihetetlen istenfüggésre cseréltük.

„Szükséges sok megpróbáltatáson keresztülmenni, hogy bejussunk az Isten országába”. Ácsi! Itt ez a szó,hogy "szükséges". Ez nem igaz,egyszerűen az ember az életében felmerülnek megpróbáltatások,ez hozzá tartozik az emberi létünkhöz. Azaz természetes,nem pedig "szükséges". Aki ezt az idézetet elhiszi,az képes önmaga életét szántszándékkal megkeseríteni,hisz ahhoz,hogy "bejussunk az Isten országába" szükségesnek érzi,hogy szenvedjen. Óriási különbség,hogy valamit "szükséges" megtenni,vagy,hogy valami az élet velejárója,majdhogynem természetes dolga. Ezt az idézetet megint egy sérült lélek találta ki,aki a szívedéstől várja,hogy "bejussunk az Isten országába". Valójában nem a szenvedéstől jutunk be,hanem attól,hogyan reagálunk a szenvedésre. Nem szabad az embereket a szenvedésre buzdítani. Azért mert valaki örömét,vagy magyarázatot talál a szenvedésben,még nem jelenti azt,hogy mindenkinek a lehető legtöbbet kelljen szenvedni,hisz a logikát folytatva,minél többet szenvedsz,annál biztosabb a helyed a mennyországban.

"mindaz amit most szenvedünk, nem mérhető össze a jövendő dicsőséggel, amelyet Isten azoknak készített" Itt pedig az igazság érzetünket kényezteti e gondolat. Hisz rosszért cserébe jót kapunk. Ez gyermekkori mesékből jön. A lelkiismeretünket így tudjuk megnyugtatni,ami nagyon fontos. Az ember mindig vár valamit,valami jutalmat és igazságszolgáltatást.Megalkotjuk a jó és a rossz fogalmát amelyet leválasztunk a hasznos és káros fogalmáról,az életet elősegítő és életre ártalmas természet fogalmáról.majd megalkotjuk a lelkiismeretet,ez egyfajta belső hang,minden egyes cselekedetnél a cselekedet értékét nem a következményhez méri,hanem a szándékhoz és a szándéknak,a törvényhez való hűségéhez.A szent hazugság tehát feltalált egy büntető és jutalmazó Istent.Föltalálták a túlvilágot ahol a büntető gépezet majd hatni fog.Ezért a morálért az én kikapcsolásával fizetünk,jutalmazásra és büntetésre egy papi gyámkodástól való függőséggel amely állítólag Isten akaratát fejezi ki.Ezek nem a kereszténységről szólnak,hanem a tapasztalásról.

Mindazonáltal,helyes türelmesnek lenni. Azonban nem mindegy miben vagyunk türelmesek.
süti beállítások módosítása