Elmélked- és sport egy görögkatolikus pap tollából

Elmélked- és sport egy görögkatolikus pap tollából

Szent Efrém fohásza (7. rész) - a befejezés

2021. március 24. - obbagy.laszlo

Szír Szent Efrém a 4. század jelentős teológusa volt, akinek egy imáját a nagyböjt imádságának is szoktak nevezni. A legtöbb böjti szertartásunk végén elimádkozzuk ezt a fohászt, mely hozzám is igen közel áll, ezért egy hét részes sorozat keretében erről az imádságról osztottam meg gondolatokat (részben saját gondolatok voltak, de segítségül hívtam Alexander Schmemann – Olivier Clément: A nagyböjt és a húsvéti titok című könyvét is). Remélem, érdemes volt  velem együtt gondolkodni erről a csodálatos imádságról, tartsanak velem a záró etap alkalmával is!!!
efrem.jpg

„Életem Ura és Uralkodója! Ne engedd hozzám a jóra való restség, könnyelműség, pénzvágy és megszólás szellemét! Ajándékozd inkább szolgádnak a józanság, alázatosság, állhatatosság és szeretet lelkét! Igen Uram, Királyom! Add meg, hogy megismerjem bűneimet és meg ne ítéljem felebarátomat, mert áldott vagy örökkön örökké. Amen.”

Már mindenki kívülről fújja Szent Efrém imádságának első két részét, ahol ugye négy szenvedély leküzdéséért és négy erény megéléséért, gyakorlásáért imádkozik a szent szerző. Nos, az imádság harmadik része a második szakasz kéréseinek egy jobban összefogott kifejtése: „Igen, Uram, Királyom! Add meg, hogy megismerjem bűneimet, és meg ne ítéljem felebarátomat, mert áldott vagy örökkön örökké. Amen.”

Két olyan erénnyel találkozunk, amiről az elmúlt napokban már beszéltünk. Az alázatosság és a szeretet erényével. Két igen fontos erényről van itt szó. Saját bűneinknek a meglátása az alázatosság jele. Kérdés: meglátjuk-e a bűneinket? Vagy alapból úgy lépünk be a gyóntatószékbe, hogy „nekem nincs bűnöm? Máris van egy, a hazugság, mert „nincs ember, ki él és ne vétkezzék”! Még a legnagyobb szenteknek is rengeteg volt a bűnük! De őbennük volt annyi alázat, hogy beismerték és vezekeltek értük! Bennünk mennyi alázat van? Amikor az Eucharisztiához járulunk, az alázat és a bűnbánat lelkületét mindenképp magunkra kell, hogy öltsük. A görögkatolikusoknál a Hiszem Uram és vallom kezdetű imádság segít ebben: az „akik között az első én vagyok”, illetve a kereszten megtérő jobb lator szavai („Emlékezzél meg rólam Uram, midőn Országodba jutsz”) a törékenységünket és a bocsánatkérésünket, bűnbevallásunkat fejezi ki. Mint egy nyilvános gyónás. A római katolikusoknál sem marad el ez a mozzanat, ott a kafarnaumi százados szavai csengenek vissza: „Uram, nem vagyok méltó, hogy hajlékomba jöjj, hanem csak egy szóval mondd és meggyógyul az én lelkem.” Mennyivel másabb így a szentáldozáshoz járulni, mintha a mellemet döngetném és a túlzott magabiztosságtól leperegne minden bűn, szenvedély és kritika rólam…

eucharisztia_palyazat.jpg

Az alázatos ember kizárólag a saját vétkei miatt aggódik, és aki saját lelkének üdvösségén fáradozik, az nem foglalkozik mások életével, mások hibáival, ne adj Isten bűneivel. „Nem jó dolog (magára) hagyni a saját halottunkat, miközben a másoké felett siránkozunk”- mondják az atyák. A felebarát meg nem ítélése a szeretet jele, amely utolsó, de mégis legfontosabb erényként legutóbb volt a témánk. Beszéltünk a szenvedélyeknél a megszólás szelleméről, ami az egyik legveszélyesebb bűnkategória lehet: ha tartózkodunk a másik ember megítélésétől, megóvhatjuk magunkat attól a csapdától, amit épp a sátán állít, és azért, hogy belesétáljunk. Kell ez nekünk? Mindnyájunknak megvan a magunk élete, megvannak a magunk problémái, mindnyájunknak saját terheinket, keresztjeinket kell viselnünk. Egyébként is: a másik ember gyengeségeinek igazi okát sohasem fogjuk tudni megismerni. A szent atyák óvnak minket, hogy ítélkezve nézzünk a többiekre, buzdítva, hogy az ítéletet hagyjuk az Istenre, aki ismeri a szív titkait. „Ne ítélj, hogy ne ítéltess!” Talán érdemes ezen gondolkozni egy percig…

alazat.jpg

„Add, hogy megismerjem bűneimet és meg ne ítéljem felebarátomat…” Egyetlen veszély létezhet, ami ellen könyörgünk az imádság záró részében, ez pedig a kevélység. A kevélység a gonoszság forrása, és minden gonoszság egyúttal gőggel is jár. Nem elég, hogy belássuk, megismerjük bűneinket, mert még ez a látszólagos erény is válhat kevélységgé. Létezik az áljámborságnak egy olyan formája, mely az alázatosság és az önvád leple alatt ördögi kevélységhez vezethet. Amikor viszont megismerjük bűneinket és nem ítéljük meg felebarátainkat, amikor más szavakkal kifejezve a tisztaság, az alázatosság, a türelem és a szeretet már eggyé olvadt, akkor és csakis akkor mondhatjuk, hogy az utolsó ellenség, a kevélység is megsemmisült bennünk.

Ez a két nagy erény összetartozik és kölcsönösen kiegészíti egymást, Klimakhosz Szent János egyenesen így fogalmaz: „Szent kapcsolatban áll egymással a szeretet és az alázat; az első fölemel, miközben a második, fenntartván azokat, akik felemeltettek, nem hagyja, hogy leessenek”. Hangsúlyozandó, hogy a két erény „szent összetartozása” szétválaszthatatlan, a szent atyák egy közös elnevezésben egyesítették őket: „a szeretet alázatossága”, a lelki élet dicsérete és dísze, mivel a tökéletes élet teljessége. És ettől a zárástól lesz tökéletes az egész imádság is.

47eea8693799cd83ce9758442979197a.jpg

Szent Efrém imáját alapvetően nagyböjtben imádkozzuk, de nem muszáj egy évig várnunk arra, hogy a szövegét ízlelgessük és hogy gondolkodjunk a benne szereplő szenvedélyekről és erényekről. A szenvedélyek ellen és az erényekért mindig küzdenünk kell, kérnünk kell az Istent, ezért jól jegyezzük meg ezt az imát, amit utoljára még mondjunk el közösen: „Életem Ura és Uralkodója! Ne engedd hozzám a jóra való restség, könnyelműség, pénzvágy és megszólás szellemét! Ajándékozd inkább szolgádnak a józanság, alázatosság, állhatatosság és szeretet lelkét! Igen Uram, Királyom! Add meg, hogy megismerjem bűneimet és meg ne ítéljem felebarátomat, mert áldott vagy örökkön örökké. Amen.”

kereszt_1.jpg

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lacusatya.blog.hu/api/trackback/id/tr2716476072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meg nem értett 2021.06.02. 13:00:50

„Életem Ura és Uralkodója!" Hujujuj,itt mekkora sérülés lehet. Mennyire kiábrándult lehet a világból,az emberekből és magából,ha teljesen odaadja magát az Úrnak. Nagyon szeretne függeni tőle,ez már fanatizmus.

"Ne engedd hozzám a jóra való restség, könnyelműség, pénzvágy és megszólás szellemét!" Íme a magyarázat,semmiért nem vállal felelősséget,mindenért az Úr a felelős,hisz nem befelé néz,hanem kifelé kéri,hogy egy külső hatalom "ne engedje" megtörténni ami rosz. Szegény Isten,rettentő nagy terhet teszünk a vállára,vajon mit szólna ahhoz,hogy az ember felelősségét is neki kell hordoznia?

"Igen Uram, Királyom!" Szörnyű megalázkodás,de ez a köpönyeg vajon mit takar?

"Saját bűneinknek a meglátása az alázatosság jele." Dehogy az alázaté,inkább a realitásé. Egyáltalán nem kell alázat azért,hogy meglássuk a hibáinkat. Egyszerűen,csak jó hozzá állás,önvizsgálat és bölcsesség kell. Oly nagyra vagytok az alázkodással,nagyon mellé lőtök ezzel. Megalázkodni nem erény,enélkül is lehet önvizsgálatot tartani. Sem magunkat sem másokat nem kell alázatra buzdítani,hanem az egyenlőségre kell felhívni a figyelmet.Aki alázkodik,az személyiségében nagyon megsértett.

"Meglátjuk-e a bűneinket? Vagy alapból úgy lépünk be a gyóntatószékbe, hogy „nekem nincs bűnöm?" Milyen érdekes,meggyónjuk,hogy loptunk ,hazudtunk,de azt,hogy a családunknak lelki sérüléseket okozunk azt nem,azért mert nem is vagyunk tisztában mi a bűn. Iszonyatos bűntudatban élünk,sokszor neurotikus bűntudatunk van és sokszor ami bűn lenne,észre sem vesszük. Ami nem csoda,hisz a példaképünk Isten is gyilkolt,és mi nem tartjuk ezt bűnnek,okosan megmagyarázzuk.

"Az alázatos ember kizárólag a saját vétkei miatt aggódik" Nem igaz,aki alázatos az azt hiszi,hogy azzal,hogy alázatos felemelkedik. Nem alázatosnak kell lenni,hanem reálisnak,bölcsnek és figyelmesnek.

Meg nem értett 2021.06.03. 11:00:49

"ha tartózkodunk a másik ember megítélésétől, megóvhatjuk magunkat attól a csapdától, amit épp a sátán állít" Tegyük fel,hogy én azt mondom hülye vagy és nincs igazad. Mire gondolsz most?? Milyen érzelmet váltott ki,hogy lehülyéztelek? Ha megvan,akkor vesd össze az idézeteddel.Ha ez is megvan,akkor gondold végig,mit kívánsz tenni velem. Azt,hogy mit érzel,alig tudod befolyásolni,mert mélyebb rétegekben lévő dolgok befolyásolják.A cselekvésedet már picit jobban befolyásolod,ha tudatos vagy és nem hagyod,hogy a komplexusaid uralkodjanak rajtad. Azaz az érzést amit dolgok váltanak ki belőled azt meg lehet élni,ám törekedni kell arra,hogy ha rossz irányba vezetnek,akkor azt ne éld ki.

A "sátán csapása" pedig nevetséges. Mért kened folyamatosan a gyengeségedet,a hibáidat a sátánra? Mért hárítasz? Mért nem vállalod a felelősséget a gondolataidért és a cselekedeteidért? Mért bújsz a sátán szoknyája mögé? Ez gyerekes.(ha szereted az idegen szavakat,akkor ez infantilis)

"mindnyájunknak saját terheinket, keresztjeinket kell viselnünk" Ez képtelenség,csak abban az esetben lehetséges,ha egy lakatlan szigeten élnénk.Inkább arra kellene figyelnünk,hogy milyen mértékben viseljük más terheit és adjuk oda másnak a magunk terheit.

"a másik ember gyengeségeinek igazi okát sohasem fogjuk tudni megismerni" Végre valami jobb gondolat. Azt felejted csak el,hogy amit itt leírtál,vagy mások máshol leírtak,arra ugyan ez vonatkozik.

"A szent atyák óvnak minket, hogy ítélkezve nézzünk a többiekre" Itt is inkább az a lényeg,hogy ne véssük kőbe az előítéleteinket (sem),tudjunk rajta változtatni. Inkább törekedjünk az érték felfedező látásmódra,de ítélkezés nélkül lehetetlen élni.

"az ítéletet hagyjuk az Istenre" Itt megszólal az igazság érzeted magadban és áthárítod a büntetés végrehajtását Istenre. Te ugyan nem akarod elítélni a rossz embert,de szeretnéd,hogy helyetted Isten tegye ezt. Micsoda kétszínűség. Nem ugyan az a kettő? Mi különbség van,ha te ítéled el,vagy Isten? Mi emberek ítélkezés nélkül nem tudunk meglenni,Isten viszont nem ítélkezik,mert nincs értelme,hisz azt prédikáljátok,hogy szerető,megbocsátó,vigasztaló,stb. Milyen gyenge jellemű,kétszínű Istenben hisztek ti? Bár itt azért van egy jó dolog,hogy azt írjátok "az ítéletet hagyjuk az Istenre" azaz nem arról van szó,hogy ítélje el,hanem hogy bízzuk Rá,azért ez hatalmas dolog tőletek és értékelem.

obbagy.laszlo 2021.06.03. 20:18:59

Kedves Kommentelő! Először is, köszönöm, hogy ennyi időt szán az írásaimra, jó érzés látni, hogy ilyen sok érzelmet váltanak ki Önből a gondolatok, amiket megosztok. Már nem születtek meg hiába!!! Bevallom, eleinte azt hittem, bennem van a hiba és esetleg valami rosszat, felháborítót fogalmazok meg, de mióta nem csak engem, hanem Pió atyát, Viennay Szent Jánost, a Szentírást, 1700 évvel ezelőtt írt imádságokat kritizál, rájöttem, nem kell komolyan vennem a hozzászólásait. Látszik, hogy csak a rossz indulat, a provokáció, a kötözködési szándék vezeti magát (na jó, 50 mondatomból egyet általában elfogad), s mivel nekem nincs annyi időm, mint Önnek, ne haragudjon, de nem mindig olvasom el a hozzászólásait. Biztos van olyan, amiben igaza van, én nem vagyok tévedhetetlen, soha nem is mondtam ezt, de a hangneme, a kioktató és lenéző stílusa megengedhetetlen és bicskanyitogató (bár nem érte el a kívánt hatást, mert én nem haragszom Önre), nem beszélve arról, hogy én ismeretlenül tegezni sem fogom... Eddig nem moderáltam a hozzászólásait, de mivel nem akarom, hogy széttrollkodja az oldalamat, ki fogom törölni és lehet, Önt is letiltom majd (néhány mondatát előtte valószínűleg kimentem, mert voltak megjegyzései, amiken jókat mosolyogtam…). Sajnálom, hogy az írásaimba olyan dolgokat is belemagyaráz és bele akar látni, amikről nem is írtam, illetve szándékosan kiforgatja a szavaimat; egy ideje ismétli önmagát és új gondolatai sincsenek már. Szerintem hagyja abba a kommentelést és találjon új hobbit, örömteli elfoglaltságot magának – ha nem tetszik, amit írok, ne olvassa. A Jóisten áldja meg – már amennyiben Ön szerint képes erre…
süti beállítások módosítása