Elmélked- és sport egy görögkatolikus pap tollából

Elmélked- és sport egy görögkatolikus pap tollából

„Rabok legyünk vagy szabadok?”

2021. március 14. - obbagy.laszlo

„Rabok legyünk vagy szabadok?” – teszi fel a kérdést Petőfi Sándor híres hazafias versében, a Nemzeti dalban. S hogy miért aktuális idecitálnom ezt a költeményt amellett, hogy a nemzeti ünnepünk erre apropót ad? Három szempont is eszembe jutott – már mondom is!

szabadsag_vagy_rabsag.jpg

1. „Rabok legyünk vagy szabadok?” Az evangéliumban is egy rabról hallottunk. Nem a szó szoros értelmében rab. Nem börtöntöltelék, bűnöző, szélhámos ez a srác, aki a kivégzésére készül. Sokkal rosszabb annál. Az ördög rabja. A sátán zárta fogságba. Hatalmába kerítette, földhöz vágja, tűzbe meg vízbe taszítja, hogy megölje, a fiúnak meg közben habzik a szája, csikorgatja fogait – egyszerűen nem ura saját cselekedeteinek. Amikor bűnt követünk el, mi is a sátán rabjai vagyunk. Szabadulnánk, de nem tudunk – mert nincs ember, ki él és ne vétkezzék, és ez így megy már Ádám és Éva bűne óta. Kicsit magunkat láthatjuk ebben az ördögtől megszállott fiúban. Tudjuk, mit kéne tennünk, mégsem azt tesszük. Mintha mi sem lennénk urai saját cselekedeteinknek... Szent Pál apostol így fogalmazza ezt meg a rómaiakhoz írt levelében: „Magam sem értem, mit teszek, mert nem azt teszem, amit szeretnék, a jót, hanem, amit gyűlölök, a rosszat.” A sátánnak ez a célja velünk: az elbizonytalanítás, a kétségek, a félelem. Minthogy maga a héber sátán szó görög megfelelője, a diabolosz is széthúzást, szétdobálást jelent, azt kell mondjuk, ezt sajnos nagyon jól csinálja. Most sincs más célja: megbontani a békét, ellenségeskedést, viszályt, széthúzást szülni a teremtmények között, félelmet és indulatokat gerjeszteni. Ehhez ő nagyon ért és ez az állapot neki tökéletesen megfelel. Nem szánakozva kell tekintenünk a történetben szereplő fiúra, mert őt Jézus meggyógyította. Egyelőre mi vagyunk azok, akik gyógyulásra szorulnak. A bűn rabszolgái vagyunk. Küzdünk ellene, küzdünk a kísértések és a kísértő ellen, de ne álltassuk magunkat: bennünket is egyedül Krisztus tud megmenteni, megszabadítani. És meg is ment: ezt ünnepeljük Húsvétkor, hogy "halállal megrontotta a halált" - legyőzte a bűnt, legyőzte a kísértőt. Nekünk pedig éreznünk kell: nap mint nap szükségünk van a "szabadulásra", a megváltás kegyelmére!

rabsag2.jpg

2. „Rabok legyünk vagy szabadok?” Nagyböjt van, amit nem csak a naptár jelez: ilyenkor a keresztény ember igyekszik lemondásokkal, áldozatvállalásokkal, kereszthordozásokkal készülni az Ünnepek Ünnepére, Húsvétra. A böjti küzdelmünk vajon rabság? Attól én most rab vagyok, kevesebb vagyok, hogy lemondok számomra kedves dolgokról? Hogy Krisztus keresztjét szeretném kicsit átvállalni, magamon hordozni? Most akkor én korlátozva vagyok ezáltal a szabadságomban? A böjttel nem az egómat növelem, nem fogyókúra céljából végzem és nem önmagamért teszem, hanem az Isten iránti szeretetből – ez a mentalitás tesz igazán szabaddá engem a nagyböjtben is. Ha tudom, miért, ha tudom, kiért böjtölök. A nagyböjtben sem vagyunk korlátozva a szabad akaratunkban, tévúton jár, aki egyfajta rabságként tekint a böjtre. És az is, aki szimplán csak túl akarja élni, le akarja tudni ezt a 40 napot. Aki Húsvét után szó szerint visszatér a régi kerékvágásba, akinek életére semmilyen hatást nem gyakorolt a szent nagyböjti idő. A böjti szabadságunk vállalásához elég csak a Zsidókhoz írt levélből idéznem: „Váljunk szabaddá minden tehertől, különösen a bűntől, amely behálóz minket, és fussuk meg kitartással az előttünk levő pályát. Emeljük tekintetünket a hit szerzőjére és bevégzőjére, Jézusra, aki a rá váró öröm helyett elszenvedte a keresztet, nem törődött a gyalázattal, és most Isten trónjának jobbján ül. Igen, gondoljatok őrá, aki a bűnösök részéről ekkora ellentmondást viselt el, hogy ne lankadjatok, és bensőleg el ne csüggedjetek.” Kicsit később így folytatja: „Mert megfenyíti az Úr, akit szeret, s megostoroz mindenkit, akit fiává fogad. (…) Ő a legjobbat akarja nekünk, hogy szentségének részesévé legyünk. Igaz, most minden fenyítés inkább szomorúságot okoz, mintsem örömet szerez, később azonban a megigazulás békés gyümölcsét termi annak, aki elviseli.” A böjtünk gyümölcseit sem biztos, hogy most rögtön fogjuk érezni, de a böjtölésünk szabadságunkból fakad és ezt soha ne felejtsük el! Mert én akarom azt az áldozatot, én akarom azt a lemondást – ezzel tudok azonosulni kicsit a nagypénteken értem is keresztre feszített Krisztussal.

bojt_kep.jpg

3. „Rabok legyünk vagy szabadok?” Végül a rabságról eszembe jut jelenlegi rabságunk, ami egy éve tart már: a karantén, a bezártság, a szájmaszk használata, a félelem, a szigorú intézkedések, a bizonytalan húsvéti ünneplés gondolata mind gúzsba kötnek bennünket. Tényleg foglyok lennénk? Vagy csak az Isten üzenni akar számunkra valamit? Például azt, amit Jézus az apostoloknak is mond: „Ez a faj nem űzhető ki másképp, csak imádság és böjt által!” Helyettesítsük be a faj helyére a vírus szót: Ez a vírus nem űzhető ki másképp, csak imádság és böjt által! Talán tehetünk mi is azért, hogy elzavarjuk és kiűzzük ezt a vírust, s hogy ez a szó szoros és átvitt értelmében is beteg világ újra egészségessé váljon! Jobbkor nem is találhatnának meg bennünket Jézus szavai: „Ha valamit tehetsz? Minden lehetséges annak, aki hisz!” Imádság és böjt, melyek különös kihívást képeznek most az életünkben. Pánik helyett ima, a földi javak habzsolása helyett böjt – ez lehet a mi igazi vakcinánk. S ahogy az ördögtől megszállott ifjú apja is sejtette már kérésében („Ha valamit tehetsz, segíts rajtunk…”), nekünk is rá kell döbbennünk a valódi nagybetűs Igazságra: Krisztus nélkül ez nem fog sikerülni. És Vele? A láncok lehullnak, a kötelek elszakadnak; a hitünket, a reményünket, a bizalmunkat és a türelmünket ne veszítsük el soha és a szabadságunkat se fogjuk.

„Rabok legyünk vagy szabadok?” Én a magam részéről a szabadságra szavazok, de ahhoz, hogy ezt a szabadságot elérjem és megtapasztaljam, kicsit a „rabláncot”, Krisztus keresztjét is szeretném hordozni. Tarts velem, Testvérem!

kereszt_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://lacusatya.blog.hu/api/trackback/id/tr216460218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Meg nem értett 2021.06.04. 09:17:46

„Rabok legyünk vagy szabadok?” Abban a pillanatban mikor függővé válsz valamitől,a rabja vagy. Márpedig a katolikusok Istentől igyekeznek függeni a lehető legnagyobb mértékben. Ez egy olyan vallás,ami észrevétlenül,rabbá tesz. Függsz tőle,mert állandóan Isten akaratát akarod teljesíteni,állandóan Isten kedvében akarsz járni és minden problémádra a megoldást Istentől várod. Pont fordítva van,a vallásod nem felszabadít,hanem rabláncba köt.

"Az ördög rabja. A sátán zárta fogságba." Ha ez metafora,akkor sokkal jobban kellene magyaráznod,mert az emberek komolyan egy külső ellenséget képzelnek el. Ilyen hamis sátán a következő:munkamánia,tökéletességmániás,szenvedélybeteg,stb. Ezek mind bennünk vannak,amiket lehet,hogy nem mi hoztunk létre hanem örököltünk,valaki befolyása alá kerültünk és így alakult ki,de ha akarjuk,ezektől részben meg tudunk szabadulni,HA felismerjük,hogy hol a hiba,azaz bennünk. Istenhez ehhez csak úgy folyamodhatunk,hogy spirituálisan kérjük tőle a megerősítést,nem pedig,hogy helyettünk tegye amit nekünk kellene megtennünk.

"földhöz vágja" Az ég szerelmére,vegyük már észre,hogy a biblia írók abban a korban kevesebb tudással rendelkeztek mint mi,viszont mindent próbáltak megmagyarázni. Ezért hozták létre az ördög,azaz a gonosz alakját.De ilyen a mennyország és a pokol is.

"Amikor bűnt követünk el, mi is a sátán rabjai vagyunk." Mért nem hangsúlyozod,hogy átvitt értelemben!!! Vagy azért mert buta vagy,vagy azért mert azt gondolod én vagyok a buta. A bennünk lévő,önmagunk által életre keltett,azaz valójában mi magunk vagyunk az ördögök (is). Ha erre rájöttél,utána már fel tudod venni a harcot magaddal,ami nem is harc,hanem önismerettel fűszerezett jobbá törekvés.

"Tudjuk, mit kéne tennünk, mégsem azt tesszük." Mernék fogadni,hogy ezt nem érted,csak idézed.Ez azt jelenti,hogy a komplexusainkra,az öröklött dolgainkra az én még (vagy már) rálát,de még gyenge ahhoz,hogy átvegye a hatalmat,azaz,hogy az én irányítson. Ez középen van,de amikor egy külső erőtől (ördög) rettegünk,mert azt hisszük,hogy kísértésbe visz ott az én nem létezik,gyenge és vak. Az én ott erős,mikor látjuk,hogy valaki elhagy valamit és utánamegyünk és odaadjuk neki.Tehát van amikor fel sem merül,hogy rosszat cselekszel,van mikor tudod hogy rosszat cselekszel és van mikor tudatosan elkerülöd a rosszat.Másik példa,mikor a konfliktust erőszakkal oldunk meg. Úgy mint isten,mikor a vízözönben elpusztította az embereket. Itt is a legrosszabb van,azaz még fel sem ismerjük a rosszat,ahogyan ti is,hisz e vízözönt istentől teljesen elfogadjátok,persze nincs más választásotok,hisz az istenetek tette. Ebben a vízözön mesében a zsidók istene,egy gyermeki,korlátolt,éretlen személyiségre mutat rá. És aki ezt elhiszi,szintén ilyen. Azaz isten és ti is infantilisek vagytok,más szóval elmaradott személyiségek,gyermekek. Vigyázz!!! Itt nem Istenről beszélek,hanem arról akiben hiszel.

obbagy.laszlo 2021.06.04. 09:56:13

@Meg nem értett: Kedves Kommentelő! Először is, köszönöm, hogy ennyi időt szán az írásaimra, jó érzés látni, hogy ilyen sok érzelmet váltanak ki Önből a gondolatok, amiket megosztok. Már nem születtek meg hiába!!! Bevallom, eleinte azt hittem, bennem van a hiba és esetleg valami rosszat, felháborítót fogalmazok meg, de mióta nem csak engem, hanem Pió atyát, Viennay Szent Jánost, a Szentírást, Jézust, 1700 évvel ezelőtt írt imádságokat kritizál, rájöttem, nem kell komolyan vennem a hozzászólásait. Látszik, hogy csak a rossz indulat, a provokáció, a kötözködési szándék vezeti magát (na jó, 50 mondatomból egyet általában elfogad), s mivel nekem nincs annyi időm, mint Önnek, ne haragudjon, de nem mindig olvasom el a hozzászólásait. Biztos van olyan, amiben igaza van, én nem vagyok tévedhetetlen, soha nem is mondtam ezt, de a hangneme, a kioktató és lekezelő (elnézést, de bunkó) és primitív stílusa megengedhetetlen és bicskanyitogató (bár nem érte el a kívánt hatást, mert én nem haragszom Önre), nem beszélve arról, hogy én ismeretlenül tegezni sem fogom... Eddig nem moderáltam a hozzászólásait, de mivel nem akarom, hogy széttrollkodja az oldalamat, ki fogom törölni és lehet, Önt is letiltom majd (néhány mondatát előtte valószínűleg kimentem, mert voltak megjegyzései, amiken jókat mosolyogtam…). Sajnálom, hogy az írásaimba olyan dolgokat is belemagyaráz és bele akar látni, amikről nem is írtam, illetve szándékosan kiforgatja a szavaimat; egy ideje ismétli önmagát és új gondolatai sincsenek már. Szerintem hagyja abba a kommentelést és találjon új hobbit, örömteli elfoglaltságot magának – ha nem tetszik, amit írok, ne olvassa. A Jóisten áldja meg – már amennyiben Ön szerint képes erre…

Meg nem értett 2021.06.04. 11:58:46

@obbagy.laszlo: Sokáig tartott,de végre reagáltál az írásaimra,amit ezúton köszönök. A válaszodban 80/20 százalékban engem minősítesz,sajnos inkább a kommentjeimre gondolt válaszod érdekelne. Mikor te állítasz valamit,teljes meggyőződéssel de tudatában annak,hogy lehet tévedsz én arra reagálok. Ebben természetesen te is benne vagy,de nagyrészt a mondandód érdekel.
Mindent kritikus szemmel kell fogadni,a tekintély elvűség nagy hiba szerintem. Ezért merem kritizálni a Bibliát,Jézust és az Istent,pontosabban az istenképzetet.(ugye érzed,hogy nem mindegy)
"Látszik, hogy csak a rossz indulat, a provokáció, a kötözködési szándék vezeti magát " Biztosíthatlak a szándékom nem ez,de ha így jön le,biztosan igazad van.
"a hangneme, a kioktató és lekezelő (elnézést, de bunkó) és primitív stílusa megengedhetetlen és bicskanyitogató" Ez is igaz lehet,amit őszintén sajnálok. általában a bicska nyitogatás akkor van,mikor hatalmas (általam annak tartott) butaságot olvasok,például,mikor istent a szeretettel azonosítják,miközben az Ószövetséget végig gyilkolta. nem így van?? Víz özön,exodus,jerikó,rőzse szedő zsidó,stb. Valószínűleg,ha magam vagyok,átmegyek bunkóba,ha azonban érzem,hogy ott egy másik személy,nagyon ritkán csinálom ezt,sőt,hidd el,volt tapasztalatom bunkóval,még ott sem ütöttem vissza.
"nem beszélve arról, hogy én ismeretlenül tegezni sem fogom... " A tegezés nem a tiszteletlenség jele nálam,kérlek bocsásd meg ezt. Én tudok tiszteletet adni felfelé és lefelé és a mellettem élőknek is,helyenként még magammal szemben is. Egyszerűen,így könnyebb írnom,ennyi.
Amint látod,nem nagyon jellemeztelek,egyszerűen reagáltam az írásodra. A célom az -tudván,hogy görögkatolikus pap vagy (ha jól értettem),hogy érdemi vita alakuljon ki közöttünk. Hisz nem jó mindig a hasonszőrű társaságban forgolódni. Bár ott érezzük jól magunkat,de néha hasznos tud lenni egy kis ellentét.
Viszont érdekes,hogy "kioktatót" írsz,ezt nem értem,én is úgy állítok mindent mint te,magabiztosan,de fenntartva a lehetőségét annak,hogy tévedek.
Ha van kedved,ezek után kérlek válassz ki egy gondolatot az írásaimból és mondj ellent. Én igyekszek tanulni,hisz a te nézőpontod nem rosszabb vagy jobb,hanem más.
Szerintem nem voltam bunkó és rossz indulatú sem,ha a tegezést leszámítjuk.
A Jóisten pedig megáldott engem is és mindenkit ezen a bolygón,de azért köszönöm. (ez amolyan félig vicc akart lenni)

Meg nem értett 2021.06.04. 12:14:54

"egy ideje ismétli önmagát és új gondolatai sincsenek már" Ez zavar és untat engem is. Azonban ha találok egy új témát,rácsapok.

Meg nem értett 2021.06.07. 09:17:50

Érdekes fintora az életnek,hogy pont akkor nem érek rá,mikor azt mondják,sok időm van. Minden veszteség,hordoz magában nyereséget is.

„Magam sem értem, mit teszek, mert nem azt teszem, amit szeretnék, a jót, hanem, amit gyűlölök, a rosszat.” Ez a jobbik eset,mert itt az én még rálát a komplexus okozta cselekedetre,még vagy már nem irányít,csak tudatában van vele. Ilyenkor kell ezt a lelki sérülést megvizsgálni,mikor az emberre támad,hogy honnan ered,hogyan tudnám jobbá tenni?

"A sátánnak ez a célja velünk: az elbizonytalanítás, a kétségek, a félelem" Nem csak én ismétlem ám magam!! Ha előkerül a rossz,rögtön a sátánra kenik az emberi gyengeséget. Mint írtam ez a katolikus áthárítás,mindenki bűnös,kivéve én. Ám gondoljunk bele,ha én kifelé mutogatok,kinek kell megváltoznia?? Akire mutogatok. És ki nem fog változni,aki mutogat. Tehát mi fog változni?? Semmi. Mit is írok én itt?? Azt,hogy ne hárítsd a gyengeségeidet a sátánra,hanem önismerettel tárd fel és próbálj javítani rajta. Ha ez rossz,ám legyen.

"Most sincs más célja: megbontani a békét" Újabb ismétlés,azaz minden ami rossz létezik a sátán műve.Erre csak ismétléssel lehet válaszolni.

"Ehhez ő nagyon ért és ez az állapot neki tökéletesen megfelel." Tulajdonképpen itt a tapasztalatainkat írjuk le mindig. Ám a tapasztalat és a valóság nem mindig egyezik.Van istentapasztalat és van sátántapasztalat. Azt hihetjük,tudjuk melyik melyik,de nem. Sokszor a rosszat is Istennek tulajdonítjuk pl,akkor mikor azt hisszük isten büntetése valamilyen betegség vagy következmény. Ezen nem lehet csodálkozni,hisz az Ószövetségben isten egy gonosz képét mutatja,és mi ezt átvezetjük az életünkbe. Isten büntet ott is,isten büntet engem is. Valóság az,hogy Isten élet igenlő és az emberrel van mindig. A sátán pedig -hogy visszatérjek az idézethez - mi magunk vagyunk. Ha én bunkó vagyok,nem kenem a sátánra,hanem megvizsgálom magam és jó esetben tudok változtatni.

"Egyelőre mi vagyunk azok, akik gyógyulásra szorulnak." Végezetül álljon itt egy gondolat,amivel egyet értek. Itt csak az a probléma,hogy mihez viszonyítjuk a jót a hibátlant a gyógyultat. Ez koronként,tájegységenként,vallásonként,kultúránként változó. A katolikusok Istenhez vajon mérhetnék? Ahhoz aki megköveztetett egy szombaton rőzsét szedő embert?? Szeretem e példát,de nem én találom ki,benne van a Bibliában. Hogy számít a kontextus is? Így van,isten azért köveztette halálra szerencsétlent,mert nem tartotta be a törvényét. De vajon milyen törvény az,ami halállal bünteti a szombati munkát?? Hol van itt az arányosság,hol van a szemet szemért elv?

Ezekhez lehet hozzá szólni.

Meg nem értett 2021.06.07. 14:40:24

"A bűn rabszolgái vagyunk." Ez meg micsoda kijelentés? Ez a teológia nem szíve ment,hanem agyament. Gondolkozzunk csak el rajta: egyrészt mindenkit rabszolgának nevez,másrészt egy megszemélyesített dolog rabszolgái. A bűn ami belőlünk fakad,nem lehetünk a rabszolgái mert több dolog is van még mellette. Még azt sem lehetne mondani,hogy a komplexusaink rabja vagyunk,mert bár hatalmas befolyást gyakorolnak ránk,de az én még mindig ott van többé kevésbé.

"Küzdünk ellene, küzdünk a kísértések és a kísértő ellen, de ne álltassuk magunkat: bennünket is egyedül Krisztus tud megmenteni, megszabadítani." Mikor egy külső dolog ellen ,állküzdelmünk zajlik,akkor valóban egy külső segítségben bízhatunk. Ám Krisztus azért képtelen tenni mindent,mert a probléma magunkban van. Azaz Krisztus max segíthet nekünk,ha mi megértjük,hogy hol és miért van a probléma. Amíg ez nincs meg,addig Krisztus beszélhet a szeretetről,zéró eredménnyel. Mikor önismeretet gyakorlunk,átgondoljuk tetteinket és következményét és eldöntjük, (MI) hogy javulni akarunk,ott léphet be Krisztus,de csakis rajtunk keresztül és nem akaratunkon kívül. Mit is jelent ez?? Azt,hogy magunkra való odafigyeléssel,segítségül hívhatunk külsősöket. Csak külsős,semmire nem megy. Még jobban szájba rágva: tegyél meg mindent magadért,hogy jobb ember legyél,utána jöhet Krisztus.

„Rabok legyünk vagy szabadok?” Ismét nagyon szélsőséges gondolat,de úgy,hogy pont e kettő nem lehetünk.Bár teljesen rab,elvétve előfordulhat,de teljesen szabad az nem. A kérdés,az,hogy melyikhez állunk közelebb. A szabadsághoz nagyon sok módon juthatunk,mint pl."lemondásokkal, áldozatvállalásokkal", de nem mindegy miről mondasz le és főleg nem mindegy,hogy milyen áron jutsz a szabadsághoz. Például ha mindenáron isten tervét akarod követni,akkor lemondasz a saját akaratról,a spontaneitásról,stb. Olyan mintha a póló egyik felére az lenne írva: azt teszem amit akarsz (azaz amit isten akar) ,a másikra pedig: feladtam önmagam,rabszolga vagyok.

"nem önmagamért teszem, hanem az Isten iránti szeretetből" Ez nagyon furcsa mondat. Ha jól megnézed a történelmet, "Isten iránti szeretetből" micsoda pogány (boszorkány) üldözések voltak. A keresztes lovagok pedig "Isten iránti szeretetből" mentek gyilkolni. Természetesen ez így ferdítés,ám azt azért nem árt tudni,hogy Isten nevében nem gyilkolunk. Sőt,Isten nevében nem illik semmit sem csinálni,hisz feltételezni magunkról,hogy tudjuk mit tenne Isten,helytelen. Ilyenkor mindig a képzelgéseink (azaz istenképzetünk) szabnak határt a cselekedeteinknek,amit ha jobban megnézünk,sokszor rosszabbak a rossznál.

Szóval,ezekhez lehet hozzá szólni. Talán nem voltam bunkó. Az agyament teológiát pedig azért írtam,mert nem gondolhatjuk komolyan,hogy rabszolgák vagyunk,főleg nem a bűné.

Meg nem értett 2021.06.07. 22:20:02

"most Isten trónjának jobbján ül." Ez aztán a metafora!! Természetesen,kizárólag a magunk világában tudjuk elhelyezni Istent úgy, hogy ne legyen idegen a számunkra. Számunkra egy király,egy uralkodó a trónon ül. Ugyan már nincsenek királyaink,de a múlt képe kötelez. Azonban e kép sajnos inkább eltávolít Istentől,mint közelebb visz. A Biblia és az emberek elképzelése Istenről,tele van ilyenekkel,metafora,metafora hátán. Azt hiszem a tudatlanságunkat fedjük el vele. Isten ugyanis az a személy,akinek nincs szüksége trónra,sem hatalmi jelvényekre,sem hókuszpókuszra. Isten egyszerűen: Isten. Azonban mindenkiben kialakul (mások/más hatására),valamilyen istenkép,amit aztán úgy fogadunk el,mint egy Istent. Ezeket a képeket lehetne aranyborjúnak is hívni. Jól gondolod,ugyan olyanok ezek,mint a zsidók aranyborjúja,azaz csupán a fantáziánk szüleménye. Muszáj,hogy legyen egy aranyborjú,mert istenképünk nem maradhat üresen.

"Tényleg foglyok lennénk? Vagy csak az Isten üzenni akar számunkra valamit?" Azt feltételezni Istenről,hogy egy halálos betegséggel akar üzenni nekünk eléggé abszurd. Talán hiba lenne azt gondolni Istenről,hogy élet igenlő? Ha az emberek mellett van,mért egy járvánnyal akarna üzenni? Ez tipikus komplexusos gondolkodásmód.

"Ez a vírus nem űzhető ki másképp, csak imádság és böjt által!" Háát,van az a szint,ami alá nem akarok menni.
süti beállítások módosítása